STRATEGIA ROZWOJU
Wydziału Przyrodniczo-Technologicznego
Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu do 2020 r.
Wprowadzenie
Wydział Przyrodniczo-Technologiczny Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu, jako spadkobierca potencjału intelektualnego i twórczego oraz tradycji akademickich i legendy lwowskiej profesury, rozpoczął działalność na podstawie dekretu Krajowej Rady Narodowej z 24 sierpnia 1945 roku powołującej do życia Uniwersytet Wrocławski i Politechnikę Wrocławską. Wydział Rolniczy z Oddziałem Ogrodniczym stanowił jeden z sześciu wydziałów Uniwersytetu. Przez ponad 70 lat swojego istnienia Wydział rozwijał się dynamicznie zarówno w zakresie infrastruktury, jak i w zakresie badań naukowych i kształcenia na poziomie wyższym. Strategia rozwoju Wydziału Przyrodniczo-Technologicznego jest spójna ze Strategią Rozwoju Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu do 2020 roku i uwzględnia uchwałę nr 12/2013 Rady Wydziału Przyrodniczo-Technologicznego z dnia 15 stycznia 2013 r. w sprawie założeń do głównych kierunków rozwoju Wydziału Przyrodniczo-Technologicznego w latach 2013-2020. Dokument jest zgodny ze strategią rozwoju województwa dolnośląskiego.
Diagnoza
Już w pierwszych miesiącach istnienia Wydziału możliwe było powołanie do życia czterech katedr. Przyjazd do Wrocławia kolejnych wybitnych profesorów lwowskich pozwolił na rozbudowę struktury organizacyjnej Wydziału i w roku akademickim 1946/1947 zwiększono liczbę katedr do 12, na początku lat 50-tych 100 osób pracowało w 20 katedrach. W wyniku zasadniczej reorganizacji struktury Uczelni w 1970 r. utworzono instytuty jako podstawowe jednostki organizacyjne. Na Wydziale Rolniczym powstało 9 instytutów. Na początku lat 80-tych przywrócono katedry jako jednostki organizacyjne, a Rada Wydziału Rolniczego wyraziła zgodę na utworzenie dwóch instytutów: Ekonomiki i Organizacji Rolnictwa oraz Mechanizacji Rolnictwa. Kolejne zmiany struktur organizacyjnych były związane wyłącznie z potrzebami Wydziału oraz gospodarki kraju i regionu. W 2009 roku Wydział Rolniczy został przekształcony w Wydział Przyrodniczo-Technologiczny odzwierciedlając w ten sposób zmiany w trendach pojawiających się w zakresie nauki i dydaktyki.
W następstwie korekty planów i programów studiów wynikającej z konieczności wprowadzenia Krajowych Ram Kwalifikacji oraz zmian profilu badań naukowych następowały zmiany nazw niektórych jednostek. Obecna struktura organizacyjna Wydziału Przyrodniczo-Technologicznego składa się z trzech instytutów oraz ośmiu katedr:
- Instytut Inżynierii Rolniczej
- Instytut Nauk Ekonomicznych i Społecznych
- Instytut Nauk o Glebie i Ochrony Środowiska
- Katedra Botaniki i Ekologii Roślin
- Katedra Fizyki i Biofizyki
- Katedra Genetyki, Hodowli Roślin i Nasiennictwa
- Katedra Kształtowania Agroekosystemów i Terenów Zieleni
- Katedra Ochrony Roślin
- Katedra Ogrodnictwa
- Katedra Szczegółowej Uprawy Roślin
- Katedra Żywienia Roślin
oraz Dziekanat, Stacja Badawczo-Dydaktyczna w Samotworze (sad), Stacja Badawczo-Dydaktyczna w Psarach (szklarnia), a także Rolnicze Zakłady Doświadczalne w Pawłowicach i na Swojcu.
Na Wydziale Przyrodniczo-Technologicznym zatrudnionych jest 303 pracowników, w tym 195 nauczycieli akademickich, z których 77 to profesorowie i osoby ze stopniem doktora habilitowanego. Prowadzone są następujące badania związane z rozwojem specjalności naukowych, w szczególności dotyczące:
- oddziaływania różnych systemów rolnictwa na produkcyjność roślin uprawnych, jakość żywności i środowisko rolnicze,
- zagrożeń ekologicznych, systemów ich monitorowania oraz ochrony środowiska naturalnego,
- dynamiki procesów glebowych w zróżnicowanych warunkach bioekologicznych i ich wpływu na środowisko przyrodnicze,
- badania flory, roślinności i funkcjonowania ekosystemów naturalnych oraz antropogenicznie zmienionych,
- optymalizacji produkcji ogrodniczej oraz waloryzacji i koncepcji zagospodarowania terenów zieleni w warunkach Dolnego Śląska,
- technologie pozyskiwania i energetycznego wykorzystania odnawialnych źródeł energii,
- nowych technologii w inżynierii pozyskiwania i przetwórstwa płodów rolnych i żywności,
- problematyki zrównoważonego rozwoju obszarów wiejskich Dolnego Śląska,
- oddziaływania instrumentów WPR na gospodarstwa i obszary wiejskie.
Wydział Przyrodniczo-Technologiczny posiada uprawnienia do nadawania stopni naukowych w następujących dyscyplinach:
- doktora habilitowanego w dyscyplinie agronomia,
- doktora w dyscyplinie agronomia,
- doktora habilitowanego w dyscyplinie ogrodnictwo,
- doktora w dyscyplinie ogrodnictwo,
- doktora habilitowanego w dyscyplinie inżynieria rolnicza,
- doktora w dyscyplinie inżynieria rolnicza.
W ramach 4-letnich studiów doktoranckich prowadzone jest kształcenie w dyscyplinach: agronomia, ogrodnictwo, inżynieria rolnicza (obszar nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych).
W 2016 roku na Wydziale studiowało 2156 studentów studiów stacjonarnych oraz 232 studentów studiów niestacjonarnych. Kształcenie jest realizowane na 10-ciu kierunkach studiów: Agrobiznes, Biotechnologia stosowana roślin, Ekonomia, Medycyna roślin, Ochrona środowiska, Odnawialne źródła energii i gospodarka odpadami, Ogrodnictwo, Rolnictwo, Technika rolnicza i leśna, Zarządzanie i inżynieria produkcji. Na wszystkich kierunkach studiów, poza Ekonomią, kształcenie odbywa się w ramach 7-semestralnych studiów inżynierskich oraz 3-semestralnych studiów magisterskich. Na kierunku Ekonomia kształcenie w obszarze nauk społecznych przebiega przez 6 semestrów studiów I stopnia o charakterze licencjackim oraz 4-semestry studiów magisterskich. Kierunek studiów Zarządzanie i inżynieria produkcji jest jedynym na Wydziale kierunkiem wieloobszarowym. Studenci uzyskują efekty kształcenia w obszarze nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych oraz w obszarze nauk technicznych i w obszarze nauk społecznych. Na pozostałych ośmiu kierunkach studiów kształcenie odbywa się o obszarze nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych. Wydział dysponuje bardzo dobrą infrastrukturą dydaktyczną z wieloma salami wykładowymi i ćwiczeniowymi wyposażonymi w nowoczesny sprzęt multimedialny. Do realizacji przedmiotów o charakterze inżynierskim wykorzystuje się sale komputerowe, laboratoria oraz hala maszyn w Instytucie Inżynierii Rolniczej. Katedra Ogrodnictwa prowadzi liczne zajęcia dydaktyczne w stacjach badawczo-dydaktycznych w Samotworze i w Psarach. Wiele katedr specjalistycznych wykorzystuje w procesie dydaktycznym rolnicze zakłady doświadczalne w Pawłowicach i na Swojcu.
Misja
Wydział Przyrodniczo-Technologiczny dba o swoje ponad 70-letnie dziedzictwo i pielęgnuje najlepsze tradycje akademickie związane z kształceniem oraz prowadzeniem badań naukowych. Misja Wydziału opiera się na założeniu, że siła i pozycja Jednostki wynika z działań związanych z przekazywaniem współczesnej wiedzy i umiejętności w procesie kształcenia dla uzyskania absolwentów dobrze przygotowanych do podejmowania działań na rzecz wykorzystania, przekształcania oraz ochrony przyrody i środowiska naturalnego zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju.
Wydział dba o kształtowanie właściwych postaw młodzieży w zakresie kultury oraz poszanowania obyczajów akademickich dostarczając wzorce dobrych obyczajów akademickich życia akademickiego i społecznego.
Nauczyciele akademiccy podejmują wszelkie starania wzbogacające ich wiedzę i umiejętności poprzez realizację wartościowych, krajowych i międzynarodowych, projektów badawczych, odbywania krajowych i zagranicznych staży naukowych oraz aktywne uczestnictwo w wymianie wiedzy naukowej.
Wizja
W 2020 roku Wydział Przyrodniczo-Technologiczny jest nowoczesnym, prężnym i rozwijającym się ośrodkiem akademickim o statusie interdyscyplinarnej jednostki dydaktycznej i naukowo-badawczej. Jest ośrodkiem rozpoznawalnym w kraju i za granicą, dynamicznie reagującym na zmiany i uwarunkowania wewnętrzne i zewnętrzne oraz wpisującym się w model nowoczesnego uniwersytetu trzeciej generacji, ściśle współpracującego z otoczeniem gospodarczym.
Cele strategiczne Wydziału
- promowanie pozytywnego wizerunku Wydziału,
- podnoszenie jakości badań naukowych w zakresie innowacyjności, współpracy z renomowanymi ośrodkami akademickimi w krajowymi i zagranicznymi oraz z podmiotami gospodarczymi,
- pozyskiwanie funduszy na rozwój działalności badawczej i dydaktycznej,
- rozwój i modernizacja infrastruktury badawczej i dydaktycznej,
- rozwój kadry naukowo-dydaktycznej,
- umiędzynarodowienie studiów,
- dostosowanie oferty edukacyjnej do potrzeb otoczenia gospodarczego i rynku pracy,
- ustawiczne doskonalenie jakości kształcenia,
- sprawne zarządzanie jednostkami organizacyjnymi Wydziału.
Główne kierunki działania
- w zakresie działalności naukowo-badawczej i rozwoju kadry naukowej:
- podwyższenie kategorii Wydziału w ocenie parametrycznej Jednostek,
- wspomaganie działań skierowanych na uzyskiwanie przez pracowników Wydziału tytułów i stopni naukowych,
- uzyskanie uprawnień do nadawania stopnia naukowego doktora w dyscyplinie ochrona i kształtowanie środowiska,
- intensyfikacja działań zmierzających do zwiększenia liczby prac naukowych publikowanych w czasopismach wyróżnionych na liście JCR,
- doskonalenie systemu motywacyjnego dla najaktywniejszych pracowników i doktorantów Wydziału,
- zwiększenie liczby projektów badawczych finansowanych ze źródeł zewnętrznych,
- nawiązanie współpracy ze środowiskiem gospodarczym w celu pozyskiwania środków finansowych na badania naukowe,
- intensyfikacja działań zmierzających do prowadzenia badań interdyscyplinarnych we współpracy z renomowanymi, krajowymi i zagranicznymi, ośrodkami badawczymi,
- zwiększenie zagranicznej wymiany doktorantów i pracowników naukowych,
- doskonalenie agrotechniki i technologii produkcji danego gatunku rośliny uprawnej powiązanej holistycznie z badaniami nad bioróżnorodnością flory i fauny,
- intensyfikacja współpracy naukowej pomiędzy jednostkami Wydziału, a w tym zachęcanie do prowadzenia interdyscyplinarnych badań w ramach prac doktorskich,
- w zakresie działalności dydaktycznej:
- systematyczne różnicowanie oferty dydaktycznej w zakresie specjalności na studiach II stopnia, nadążające za zmianami na rynku pracy,
- rozwijanie i poprawa systemu zdalnego, interaktywnego kształcenia na wszystkich poziomach,
- doskonalenie mechanizmów wiążących wewnętrzny system oceny jakości kształcenia z bodźcami motywującymi,
- rozszerzenie oferty kształcenia dla studentów zagranicznych,
- działania zmierzające do utworzenia systemu potwierdzania kompetencji uzyskanych poprzez edukację nieformalną i pozaformalną,
- aktywne działania na rzecz wczesnego rozpoznawania studentów o ponadprzeciętnych zdolnościach, połączone z umożliwieniem im realizacji indywidualnego programu studiów I i/lub II stopnia oraz zachętą do podejmowania studiów doktoranckich,
- rozwój i doskonalenie zasobów pomocy dydaktycznych,
- w zakresie infrastruktury:
- modernizacja laboratoriów badawczych (wyposażenie w nowoczesną aparaturę) i podjęcie działań zmierzających do uzyskania akredytacji,
- podwyższenie standardu rolniczych zakładów doświadczalnych na Swojcu i stacji badawczo-dydaktycznych w Samotworze i w Psarach,
- budowa Ośrodka Badawczego Technologii Produkcji Roślinnej,
- budowa Ośrodka Zaawansowanych Technologii Produkcji Ogrodniczej,
- budowa Centrum Diagnostyki Chorób Roślin,
- udział w budowie Centrum Biologii Stosowanej oraz Innowacyjnych Technologii Produkcji Żywności,
- w zakresie aktywności studenckiej:
- poprawienie poziomu aktywności naukowej studenckiego ruchu naukowego,
- doskonalenie mechanizmów współpracy Samorządu Studenckiego i władz Wydziału,
- zwiększenie zaangażowania studentów w działania promocyjne na rzecz Wydziału i Uczelni,
- zwiększenie aktywności studentów w ramach wymiany międzynarodowej np. Erasmus+,
- wspomaganie współpracy studentów z organizacjami pozarządowymi i artystami działającymi w przestrzeni miejskiej i poza nią,
- w zakresie kreowania wizerunku i umacniania pozycji Wydziału:
- aktywne współdziałanie z uczelnianym Biurem Informacji i Promocji w zakresie działań promujących Wydział,
- doskonalenie systemu identyfikacji wizualnej,
- udział w środowiskowych imprezach promocyjnych,
- rozwijanie działań zwiększających liczbę wydarzeń i imprez promujących Wydział,
- wzmocnienie działań Wydziału jako jednostki proekologicznej,
- uroczyste wyróżnianie najwartościowszych pracowników, doktorantów i studentów.
Program działań
Badania i rozwój kadry naukowej
Lp. | zadania | odpowiedzialny | termin realizacji |
1 | Aktywne pozyskiwanie funduszy zewnętrznych na badania naukowe | wszyscy pracownicy | proces ciągły |
2 | Aktywizacja działań mających na celu zwiększenie liczby tytułów i stopni naukowych, również z dziedzin innych niż nauki rolnicze | wszyscy pracownicy | proces ciągły |
3 | Zwiększenie liczby prac publikowanych w renomowanych czasopismach naukowych z listy JCR | wszyscy pracownicy | proces ciągły |
4 | Wykorzystanie możliwości i potencjału akredytowanego laboratorium: Centrum Analiz Jakości Środowiska | Dziekan,
Dyrektor INoGiOŚ |
proces ciągły |
5 | Złożenie wniosku o uzyskanie uprawnień do nadawania stopnia naukowego doktora w dyscyplinie ochrona i kształtowanie środowiska | Dziekan,
Dyrektor INoGiOŚ |
2020 |
Działalność dydaktyczna
Lp. | zadania | odpowiedzialny | termin realizacji |
1 | Powołanie studiów polsko-chińskich na kierunku Ogrodnictwo | Dziekan,
Prodziekan A. Biesiada
|
2018 |
2 | Powołanie kierunku studiów Ekonomia o profilu praktycznym | Prodziekan W. Pusz,
Dyrektor INEiS |
2017 |
3 | Likwidacja najmniej atrakcyjnych kierunków studiów i utworzenie w to miejsce specjalności | Prodziekani,
Komisje programowe |
2018 |
4 | Udoskonalanie programów studiów zgodnie z zasadami KRK i Systemu Zapewnienia Jakości Kształcenia na Wydziale | wszyscy pracownicy | proces ciągły |
5 | Podnoszenie wartości aplikacyjnych prac dyplomowych poprzez współpracę z przedsiębiorstwami z otoczenia zewnętrznego | Prodziekani, dyrektorzy/kierownicy Jednostek,
promotorzy |
proces ciągły |
6 | Zwiększenie roli indywidualnych ścieżek kształcenia i opieki nad studentami szczególnie uzdolnionymi | prodziekani | proces ciągły |
Infrastruktura
Lp. | zadania | odpowiedzialny | termin realizacji |
1 | Budowa Ośrodka Badawczego Technologii Produkcji Roślinnej na Swojcu | Dziekan,
Dr hab. Bernard Gałka |
2019 |
2 | Budowa Ośrodka Zaawansowanych Technologii Produkcji Ogrodniczej w Psarach | Dziekan,
prof. K. Adamczewska-Sowińska |
2019 |
3 | Budowa Centrum Diagnostyki Chorób Roślin | Dziekan,
prof. E. Pląskowska |
2019 |
4 | Budowa Centrum Biologii Stosowanej oraz Innowacyjnych Technologii Produkcji Żywności | Dziekan,
prof. A. Figiel |
2019 |
Promocja i wzmacnianie wizerunku Wydziału
Lp. | zadania | odpowiedzialny | termin realizacji |
1 | Opracowanie foldera promocyjnego Wydziału w języku polskim i w języku angielskim | Dziekan,
prodziekani |
2018 |
2 | Stały monitoring wraz z aktualizacją strony internetowej Wydziału (łącznie z mediami społecznościowymi) | Prodziekan W. Pusz,
Dr M. Czaplicka-Pędzich |
proces ciągły |
3 | Rozwijanie kontaktów oraz współpracy z otoczeniem zewnętrznym na bazie Wydziałowej Rady Biznesu | Kolegium dziekańskie,
Kierownicy Jednostek |
proces ciągły |
4 | Uczestnictwo pracowników oraz studentów w imprezach promocyjnych organizowanych przez Uczelnię lub Wydział | wszyscy pracownicy | proces ciągły |
Mierniki realizacji celów strategicznych
- Liczba realizowanych projektów badawczych posiadających finansowanie ze źródeł zewnętrznych
- Liczba uzyskanych stopni i tytułów naukowych
- Liczba punktów uzyskanych za publikacje wyróżnione w JCR przypadająca na jednego pracownika naukowo-dydaktycznego
- Liczba uprawnień do nadawania stopni naukowych
- Liczba studentów zagranicznych
- Liczba kierunków studiów i specjalności
- Liczba prac dyplomowych wykonywanych na zlecenie otoczenia zewnętrznego Wydziału
- Liczba studentów objętych indywidualną ścieżką kształcenia
- Ilość i jakość zrealizowanych inwestycji infrastrukturalnych
- Liczba zorganizowanych imprez promocyjnych
Środki na realizację celów
Fundusze na realizację badań naukowych będą pozyskiwane poprzez udział pracowników Wydziału Przyrodniczo-Technologicznego w konkursach ogłaszanych przez Narodowe Centrum Nauki, Narodowe Centrum Badań i Rozwoju, z programów badawczych Unii Europejskiej oraz z umów zawieranych z podmiotami gospodarczymi. Częściowo działalność naukowa finansowana jest z dotacji MNiSW na utrzymanie potencjału badawczego (dotacja statutowa bazowa) oraz dotacja na prowadzenie badań naukowych służących rozwojowi młodych pracowników naukowych (dotacja statutowa celowa). Środki finansowe na działalność dydaktyczną będą pochodziły z dotacji podstawowej MNiSW oraz ze środków pozyskiwanych przez Wydział. Planowane inwestycje będą zrealizowane ze środków własnych Uczelni oraz Urzędu Marszałkowskiego.